25 Вересня 2019
Кишенькові гроші в основному призначені для навчання дітей, тому не переживайте занадто сильно, якщо ваші діти витрачають занадто багато. Вашій дитині потрібен деякий час, аби навчитися мудро витрачати гроші. Пам'ятайте, що діти вчаться на помилках.
Дітям потрібна порада про те, що купувати, але не ставайте строгими диктаторами. Порадьте дітям, що вони могли б купити, яке рішення було б розумним, але не згадуйте про це занадто часто. Нехай діти самі вирішать, що купити. Вони вчаться на власних помилках. Ви можете почати
обговорення плюсів і мінусів їх покупки, змусити їх задуматись, чи дійсно вона їм потрібна, але ніколи не вирішуйте за дітей, що їм необхідно купити.
Якщо ви завжди говоритимете своїй дитині, що їй потрібно купити, вона не збільшить свою фінансову незалежність. Малюк не зможе довіряти собі, витрачаючи гроші, і завжди чекатиме вашої допомоги. Дитина буде думати, що гроші належать не їй, а батькам, тому що саме вони вирішують, що на них купити. Якщо ви не дозволите дітям самим вирішувати, що купувати, а що ні, гроші стануть тільки додатковим тягарем для дитини.
Якщо ваша дитина здійснює велику покупку і потім шкодує, не починайте говорити їй «Я ж казав/ла...». Усвідомте, що помилки – найголовніша школа життя. Краще, аби дитина один раз усвідомила свою помилку, ніж почула сотню попереджень від батьків. Діти вчаться на власному досвіді. Набагато краще дозволяти їм робити помилки в юності, тому що помилки маленьких дітей набагато "дешевші" помилок дорослих.
Діти не знають і не розуміють, скільки коштує предмет. Поки вони маленькі, для них немає ніякої різниці між дешевою цукеркою і дорогою, або між цукеркою і велосипедом. Ціна їм ні про що не говорить. Вони просто не розуміють цього. Хоч діти більш старшого віку вже починають розуміти ціну, але їм важко оцінити реальну собівартість предмета.
Наприклад, вони розуміють, що велосипед коштує 2000 гривень, але ще поняття не мають, дешевий він чи дорогий. Важливо допомогти дітям зрозуміти, що ціни на товари різні, і навчити їх шукати хороший товар за розумною ціною. Є кілька способів зробити це.
Кращий спосіб для навчання – щоденні покупки. Розкажіть, що ви заздалегідь плануєте зробити, які предмети ви збираєтесь купити. Якщо ви не навчите дітей планувати їх покупки, вони стануть імпульсивними покупцями. Якщо ви не пишете список покупок заздалегідь, витрачається на 20–30 відсотків більше грошей, бо ви купуєте непотрібні товари.
Перш ніж йти в магазин, запишіть, які продукти ви плануєте купити. Запитайте дітей, чи не захочуть вони зробити якісь покупки. Якщо діти в магазині хочуть купити речі, про які не згадали до походу в магазин, не купуйте їх. Скажіть їм, що потрібно запланувати їх покупку перед наступним походом в магазин. Це змусить дітей розвивати свої навички планування витрат. Бажано, щоб діти складали список предметів, які вони планують придбати, не тільки для щоденних покупок. Нехай ваша дитина вирішить, які товари потрібні на 1 вересня, якими будуть різдвяні подарунки, одяг і т. ін.
Використовуйте підхід під назвою «вибір», щоб навчити дітей розумно витрачати гроші. Коли дитина несподівано підхоплюється, аби щось купити, запитайте її, які ще два предмети вона хотіла б купити. Коли дитина відповість вам, запитайте, який із трьох предметів дитина хотіла б найбільше. Це дозволить дитині прийняти наймудріше рішення і відмовитись від імпульсивної покупки.
Покажіть дітям в магазині, що деякі ціни бувають нижче, ніж зазвичай, через розпродажі. Поясніть їм, що вони стають дешевшими, завдяки знижкам. Ви можете описати дитині вигоду цих знижок. Наприклад, «Цей велосипед коштує 2000 гривень, але він на 50% дешевше при осінньому
розпродажі», або «цей велосипед коштуватиме на 25% менше через чотири місяці". Підкресліть, які предмети вартують дуже дорого, а які недорогі. Якщо ваша дитина щось шукає і побачить хорошу ціну або знижку, похваліть її.
Батьки прекрасно розуміють, що покупка продуктів щодень – це необхідність, а п'ятнична вечеря в кафе – розкіш. Діти не народжуються з розумінням відмінності між предметами першої необхідності і предметами розкоші.
Важливо пояснити дітям різницю між тим, що потрібно, і тим, що вона хоче. Це те, чого дитина повинна навчитись у початковій школі, але це не все. У підлітковому віці посилюється тенденція до появи товарів першої необхідності, тому що вони хочуть виділятись у своєму середовищі. Наприклад, підлітки хочуть мати повний гардероб красивого одягу.
Щоб пояснити дитині різницю між предметами першої необхідності та предметами розкоші, ви можете скласти таблицю з розділами «предмети першої необхідності» і «предмети розкоші».
Попросіть дітей перерахувати предмети, які вони хочуть купити, в цих розділах. Як тільки ваша дитина заповнить список, перегляньте його. Подивіться, чи не вписали діти іграшки в предмети першої необхідності, без яких вони не зможуть вижити. Поясніть: незалежно від того, що вона хоче, іграшки не є товаром першої необхідності. Заповнивши цю таблицю, діти зрозуміють, що їм доведеться заплатити за безліч предметів першої необхідності, перш ніж купувати предмети, якими їм просто хочеться мати.
Якщо ви не знаєте, як ваша дитина витрачає кишенькові гроші, попросіть її покласти в конверт усі чеки, отримані в магазинах. Почніть вести облік витрат вашої дитини. Ви побачите, яким чином ваша дитина витрачає гроші, вміло вона це робить чи просто витрачає їх ні на що.